Goldies Beauty Alice

2015-03-10
06:31:32

Skor runt om

Igår var jag och Alice iväg för lite pedikyr för fröken. Egentligen så var det inte riktigt dags än men eftersom att hålväggarna bak hade blivit större då min skadade hand inte kunde rengöra dem så åkte vi in. Alice hade dessutom lyckats med konststycket att dra av sig en sko,  så det avgjorde allt.
 
Gårdagens besök var både positivt och negativt. Jag måste verkligen fortsätta ge beröm till de fantastiska hovslagarna på Mälarkliniken. De är trevliga, proffsiga och brygger ett gott kaffe. Alice skötte sig riktigt bra och vid verkningen så visade hon stora framsteg. De kunde i lugn och ro ta av skon och hon kändes avslappnad. 
 
Vid sederingen så blev det däremot inte lika bra. Alice backade lite i utvecklingen och försökte tränga mannen med sprutan. Då agerade han utifrån det och högg ner sprutan med mer kraft än vanligt och gav henne dosen. Jag förstår mannens reaktion. 500 kg börjar tränga en och man måste ge hästen lugnande i blodet. Då gör man det som behövs för att inte skadas själv. Tyvärr så är jag rädd för att det här gjorde att Alice spruträdsla blev lite värre. Vi får se hur det går nästa gång helt enkelt. 
 
Det känns skönt att ha skor runt om nu. Då kan jag rida utan att vara orolig för att hon får ont och skorna förhindrar att smuts och grus kommer in i hoven. Det känns även riktigt bra att det i skoningen visade sig så stora framsteg. Det ger hopp om att vi snart kan köra på hemma utan sedering och dyl.
 
Släppte ut Alice utan täcke men med boots runt om i hopp om att det ska hjälpa skorna att sitta kvar lite extra. Eftersom en tappsko är extra krånglig så känns det som att alla säkerhets åtgärder man kan ta är bra. Det är mysigt att se flocken umgås då alla lugnt och försiktigt närnar sig varandra och umgås med små signaler.
 
Transportskydd på nu när hon har skor igen.
Ut i hagen
Äta taggbuskar...
Kommentarer:
2015-03-10 @ 16:27:14

Hon har verkligrn tagit o lagt på sig bra, så fin :) synd att det vart lite tokigt med sprutan nu när det gått framåt för henne så pass. Kul däremot med själva verkningen :) kommer bli bra det där.

2015-03-29 @ 12:45:17
#2: Maria

Trillade in här av en slump, vilken fin liten häst du har.
Jag har själv några hästar som inte alls är förtjusta i att få sprutor. Har jobbat med dom genom att först använda baksidan av en borste och trycka på samma sätt som när man tar spruta. Belönat när de inte reagerar och sen hovkrats, finger, penna och sist tandpetare på samma sätt. Tagit lite olika lång tid men de är i alla fall inte alls lika reaktiva när de får sin vaccination.
Har funkat på mina lycka till med träningen av din gula pärla.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: