Goldies Beauty Alice

2015-03-08
18:34:00

Det är klart man vill vinna..

Vi gör nog alla helt olika inför och på tävlingsdagen för att göra bäst ifrån sig. Det är i mina ögon helt omöjligt att avgöra vilken placering man kommer att få oavsett startfält, för inne på banan kan allt hända. Det enda man kan avgöra är hur pass väl man förbereder sig.
 
Tävling är inte allt, det kan jag ju skriva under på. Likadant är inte vinna allt men handen på hjärtat så är det ju klart att man vill vinna, annars skulle inte jag ställa upp i en tävling. För att vinna så gäller det i mina ögon att ta hand om det som jag kan påverka, att förbereda sig så mycket det bara går.
 
När jag ska tävla så är det inte bara att träna tillsammans med Alice så mycket det bara går, så att vi är redo att möte det som komma skall. Utöver det så finns det en hel drös med saker att tänka på. Någonting jag anser att det är mitt ansvar som tävlande att ta reda på. I slutändan så är det faktiskt ditt ansvar som tävlande att du och din häst är förberedd, det är inte den arrangerande klubben eller någon annans ansvar - utan det är upp till dig.
 
Som tävlande ska man ha koll på regelbok och allt vad det innebär. Klädsel, godkända bett, godkänd curb till olika bett, mönster, vad du får och inte får göra och hur din ritt bedöms. Du ska även ha koll på vart tävlingen hålls och vilka tider det gäller att infinna sig. För mig är det viktigt att förbereda sig även där och ha koll, då eliminerar du eventuella stressmoment och kan ta problem som dyker upp mycket enklare.
 
Har man förberett sig väl så är det inte lika stor katastrof om något oförutsett händer. Sen kan bilen eller transporten få punktering, det är trist och någon som kan komma plötsligt. Skit händer och ibland kanske saker sker som man inte kan göra något åt, det är inte de sakerna jag syftar på. Jag syftar på allt som du kan påverka, allt som du bör se till att ha koll på.
 
Jag googlar alltid tävlingsplatsen om jag aldrig varit där tidigare. Så att jag kan se på en karta vart vi ska och kolla upp vägen, även om det finns en vägbeskrivning. Är jag osäker så knappar jag in destinationen på GPS när vi åker, så att jag har en extra vägvisare. På så vis så kan jag räkna ut när jag behöver åka, så att vi i lugn och ro hinner fram. Jag gillar dessutom att vara i tid, så jag åker hellre 20 min tidigare för att vara på den säkra sidan.
 
Om mönstren har släppts innan start så pluggar jag dem så gott det går. Jag kollar upp i regelboken eller på internet om det är mönster därifrån. På så vis så eliminerar jag ett stressmoment att jag inte kan banan. Då blir banvandringen en sista check att min memorering har funkat och jag kan där se hur jag ska lägga mig på bommarna och dyl för att komma rätt.
 
Kvällen innan så tvättar jag Alice och putsar all utrustning. Jag skriver en packlista och checkar av att allt är med. Då vet jag att jag har allting på tävlingsdagen och att jag kan packa in de väskor som är förberedda. Förhoppningsvis så slipper jag jobbiga överraskningar på plats där jag skulle lyckats åka ifrån min sadelgjord.
 
När det väl är showtime så är jag nervös så att det räcker och blir över. Då mår jag bäst av att ha koll på allt. På så vis så kan jag fokusera på att gå in och göra mitt bästa tillsammans med Alice. På så vis kan jag försöka se till att vi har en chans att vinna.
 
Om vår insats inte räcker hela vägen fram så är det något vi får ta vara på och träna på. Ibland räcker det inte hela vägen, någon kanske var bättre än oss eller så misslyckades vi med något moment. Då är man en erfarenhet rikare och får ta vara på den. Jag skulle aldrig skylla på yttre påverkan om det inte går bra. Så pass bra självinsikt har jag ändå. Ärligt talat så blir jag riktigt irriterad när tävlande skyller på klubben eller dyl. Då har man taskig självinsikt och lite fel syn på det hela, anser jag. Möjligtvis om någonting brakar ihop precis bakom oss när vi ska stänga grinden, då kanske vi hamnar ur fokus och inte återhämtar oss. Likadant om man blir trängd i en railwork. Det är dock sånt som du inte kan påverka, utan saker som händer. Precis som punka på transporten när man ska åka.
 
Utöver det så är det mitt fel om jag inte kunde mönstret, körde fel, hade icke godkänd klädsel, kom försent etc etc etc. Det är saker jag kan kolla upp och saker jag kan åtgärda i förväg. Är man osäker så är det bättre att fråga klubben som arrangerar tävlingen eller kunniga kompisar. Ett hett tips är att köpa regelboken, i den står mycket.
 
Så för att ha en så rolig tävlingsdag som möjligt, kom ihåg att förbereda er så gott det går. Då kan man gå in och göra sitt bästa. Om det inte går som man tänkt sig, ta med det hem och träna vidare, så kommer det att gå bättre nästa gång.
 
Här förbereds Alice för vattenmatta med störning
 
Kommentar:
2015-03-09 @ 13:28:20

Here here! Du vet ju att jag håller med dig men det är ju verkligen så sant. Kanske är det vid såna här tillfällen våra kontrollfreak får glänsa? ;) jag är ju dock inte så investerad i att vinna, har aldrig haft en vinnarskalle och kommer nog aldrig få en. Men mitt driv att prestera finns ju ändå.

Jag förstår att folk tycker det är bekvämt att skylla på andra men det är rätt taskig självinsikt tycker jag. Jag hade en lärare som jag avskydde när hon alltid sa "det är ditt ansvar att fråga om uppgifterna". Medan jag tyckte att allt skulle serveras åt mig. Jag avskydde att hon sa så för de va väl visst hennes jobb?! Men 1) detta va på universitet 2) hon förberedde en inför verkliga livet. Där det är mitt ansvar att ta reda på om jag fick all info från den som gav den. Visst kan jag ibland störa mig men jag vet ju att det är sant!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: