Goldies Beauty Alice

2015-01-15
08:33:07

Long Reining

Igår hade vi vår första av många lektioner i Long Reining för Carolina Fransson. Min plan är att just under våren bygga upp oss båda med långa tyglar där Alice får bära upp sig själv utan att jag är i vägen.
 
Jag har varit på kurs tidigare för Carolina angående  inlärningsbeteende och positiv förstärkning. Hon är en väldigt ödmjuk och pedagogisk lärare, så jag tror att det här kommer bli bra. Jag  har valt att träna Alice traditionellt utan positiv förstärkning då vi inte har applicerat det i ridningen. Det funkar bra ändå med några pauser för kliande och klapp, precis som vi brukar.
 
Alice skötte sig utmärkt. Hon försökte bra och låg ibland steget före i sina hörnplaceringar. Det är så kul och intressant att jobba henne på ett nytt sätt från marken. Där man ser mina svagheter som ryttare och hur bra allt faller på plats när jag har min position och är rätt i mitt kroppsspråk. 
 
Jag gjorde precis som på hästryggen och trillade lätt fram,  hade stundtals för stora rörelser och lite för aktiv hand. Det redde ändå ut sig bra när jag fick kläm på det lite mer. Då kom guldkornen fram och det kändes riktigt bra. 
 
Vi fick jobba på framåt längs fyrkantsspåret och att inte falla in, hörnplaceringar, vända över diagonalen och början av förvänd sluta. Det i sig voar nog för min hjärna som tyckte att det var lagom mycket information att hålla reda på. Alice blev däremot en duracellkanin efteråt och skrapade på gången och trampade runt. Lustigt det där hur olika det är.
 
Jag känner mig riktigt peppad att fortsätta jobba med det här.  Planen är att köra på nu och på sikt introducera bettet även här i kombination med ridningen. Vi har en annorlunda och spännande vår framför oss.
 
Alice är pepp inför lektionen
Kommentar:
2015-01-17 @ 22:04:15

Ska bli spännande o se er :) Måste få komma o kolla någon gång, låter så kul :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: