Goldies Beauty Alice

2015-04-27
20:43:07

4,5 veckor av ingenting

Hela april har verkligen försvunnit i ett nafs. Alice blev halt för 4,5 veckor sedan och det känns som att vi gjort inget och allt under denna månad.
 
Läget är fortfarande oförändrat. Jag inväntar svar från MRI och under tiden så läser jag på så mycket det bara går. Om det är någonting som jag lärt mig så är det att situationer som dessa ska tas vara på. Man måste utbilda sig och se till att förebygga så att detta inte händer igen. Litteraturen på engelska är helt klart det som hittills varit mest intressant då Danmark och England (vad jag kan hitta) ligger långt fram i forskningen.
 
Mitt mentala tillstånd har svajat lite men nu känns det bättre. Jag är iom mina nya kunskaper mer förberedd på de olika scenarion som kan möta oss när vi får svar från veterinärerna och är säker i de val jag gjort för de olika vägarna som kan dyka upp.
 
Det har blivit en hel del existentiella tankar också, utfall att det värsta skulle bli verklighet. Vem skulle jag vara utan häst? Vill jag vara utan häst? Vad för häst vill jag ha om jag skulle behöva skaffa en ny? Jag har kommit fram till att jag nog skulle känna mig tom utan häst. Risken för att snabbt förvandlas till crazy cat lady skulle öka markant och samhället skulle stöta ut mig när jag skrikandes skulle hävda min rätt att starta Showmanship med Katniss eller katt 318 aka Bruno. Även om det skulle vara en intressant syn för er utomstående när jag krampaktigt skulle försöka behålla min KM-titel haltrandes en motsträvig katt så lutar det nog att skaffa en ny häst utifall att jag skulle behöva ta det tunga beslutet. Det eller Kung Fu Mästare så att jag kan döda någon med mitt lillfinger. Båda alternativen funkar.
 
Just nu så är jag en ganske dålig hästägare. Mitt engagemang har inte varit på topp och Alice existerar i sin egna version av Paint á la bajs/gräs skäck. Det här med pälsvård är ingenting som jag riktigt har orkat med. Vi jobbar lite klickertränat men eftersom hon i princip inte ska göra så mycket så har vi bara jobbat in puss. Det har gått snabbt och bra, hon är så duktig och verkar nöjd men lite tankeverksamhet. Klickerträningen och min nya taktik "köpt kärlek är också kärlek" lägger lite plåster på såren när hon för första gången sedan inken vände och gick när hon såg mig i hagen. Det var ärligt talat väldigt knäckande för det redan sköra självkänslan. Nu när jag har fickorna fulla med godis och att vi jobbar lite mentalt har gjort att hon i alla fall stannar kvar och tittar på mig när jag kommer. Så sakta men säkert jobbar vi oss tillbaka mot att hon kommer när hon ser mig.
 
Alice har åter igen börjat äta och dagarna där nästan hela natthöet är utspritt i hela boxen och allt är ett stort virrvarr blir färre. Nu när gräset har börjat kika fram i hagen så har hon lite att pyssla med, det underlättar också samt att hon lägger på sig lite mer. Det här med att vila är inte riktigt hennes grej och för att få utlopp för energin som hon hamstrar så har hon flugit i luften för minsta lilla och stressar för småsaker så mycket att musklerna skakar vissa gånger. Som tur var så lugnar hon ner sig men eftersom det är så långt ifrån min häst som hon egentligen är så är det jobbigt att se. Så även här är aktiveringen i hagen väldigt välkomnad. Hon är i lite lugnare nu och även om hon dyker ner i marken så fort vi går någonstans (vilket vi sällan gör) så är det bättre än att hon blir rädd för en staketpinne och freakar ur i 15 min. Så man får se de små detaljerna just nu och tänja på gränserna.
 
Idag så värmde det lite i mattehjärtat. Jag kom ut i hagen vid intag och även om jag inte är lika rolig för förut så kom hon till mig istället för att springa förbi till grinden när hagkompisen fått gå in. Sen gick vi tillsammans till grinden. Det behövde jag - helt klart.
 
Lite dagsfärska bilder. De är alldeles för få nu för tiden.
 
Kommentarer:
2015-04-28 @ 02:29:41

Jag vill se dig o katniss showmanshippa! Helt klart något jag aldrig skulle missa ju! Jobbigt att vänta. Jobbigt alltihopa. Finns alltid här för dig. Har ett favoritcitat som e supercorny men fint "in the ens everything is going to be okay. If it is not okay, it is not the end" <3
Mysiga bilder på er. Hon är riktigt gul i det där ljuset ;)

2015-04-28 @ 09:59:27
#2: Mon

Hoppas verkligen att Alice blir bra snart, håller alla tummar för er. Ni är så fina tillsammans!
Fina bilder på er... Stor Kram!

2015-04-29 @ 15:46:05

Meeen, tråkigt att läsa att hon blivit halt! Kom det plötsligt av en olycka eller trädde det fram sådär mystiskt som det kan göra "utan anledning"?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: