Goldies Beauty Alice

2014-11-14
12:34:42

Inkallning påbörjad

Alice såg bättre ut igår,  vilket var skönt att se.
 
Vi gick upp i ridhuset igår och körde lite klickträning. Med hjälp från Maria så fick jag en gameplan för hur jag ska göra. 
 
Checkade av i början det vi gjorde igår.  Alice var med på noterna och det är kul att se hur snabbt saker fastnar hos henne. 
 
Sen så började jag med mitt kroppsspråk för be henne komma till mig. Planen igår var att förstärka den signalen för att sedan gå vidare när det känns som att det lyckats.
 
Det gick bra även om jag lätt blir lite för engagerad och kör lätt lite för långa sessioner.  Som tur är så påminde Maria mig att 10 är ett bra nummer att hålla sig till och körde på det. 
 
Det är kul att testa nya saker med Alice och inkallning via röstkommando kommer bli spännande att se hur det blir. 
 
 
Kommentarer:
2014-11-14 @ 12:47:50
#1: Jossan

åhhh min häst är inte den enda som är så lerig ;) Vad roligt med inkallning!! :D

Svar: Ursh, Alice ser för djävlig ut. Jag längtar tills det fryser och snön kommer.
Goldies Beauty Alice

2014-11-19 @ 03:41:06

Hur lär du in inkallning från grunden? :) Steg för steg sådär?

Svar: Jag har redan en fysisk signal för "kom till mig" så genom att förstärka den och se till att den alltid ger utdelning så kommer jag att lägga på ett kommando när den är så pass inlärd så att den inte misslyckas. Då säger jag kommandot innan jag ger signalen med kroppen och bygger på det. Tillslut så kommer Alice att koppla kommandot och. Förekomma den fysiska signalen. Sen bygger man vidare på det tills att kommandot sitter och ger bra utdelning.
Det är ett sätt att göra det på :)
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: