Goldies Beauty Alice

2014-02-23
08:24:46

Långa tyglar

När man har så många duktiga människor runt sig så gäller det att försöka ta vara på den kunskapen. Därför så begav jag mig igår iväg för att träffa Maria och Boogie för att se när de långtyglade lite. Eftersom vi inte riktigt är igång ännu så vill jag se mig om efter olika metoder att jobba henne från marken med. Jag har fortfarande redskapen och övningarna som vi kör i repgrimman men för Alice och min egna skull så skulle det vara kul att kunna ha ett tredje arbetssätt att ta till, för variationens skull.
 
Det var väldigt intressant att få se Maria och Boogie jobba tillsammans då de håller sig helt och hållet till belöningsbaserad träning. De har ett väldigt fint samspel och kommunikation. Vanligtvis så ser jag bara Trailträningsekipaget Maria & Boogie så det var kul att se dem till vardags. Det är som nästan samma fast ändå inte när ridhuset inte är fyllt med bommar och en massa hästar.
 
Själva långtyglingen kändes som någonting vi definitivt skulle kunna jobba med. Inte lika som tömkörning utan mer som ridning från marken. Man kunde komma åt och finlira enklare med långtyglingen och intrasselfaktorn kändes inte allt för hög. Maria visade oss några bra gymnastikövningar som man kan börja med och sedan lite samling. Samling är ganska lång bort för oss nu men det skulle vara kul om vi lyckades få till något av den vara sen. Det jag uppskattade mest av träningsformen nu i första anblicken var närheten till hästen. Tömkörning har jag alltid känt varit för distanserat. Jag vill kunna vara nära min häst och plocka upp de små signalerna, vilket jag tyckte man kunde bättre med långa tyglar.
 
Hittade en liten reklamfilm för Long Reining.
 
 
Lyckades knäppa några kort under träningen i alla fall. Som vanligt så ville inte mobilen vara med riktigt i ridhuset men några bilder så såg man i alla fall att det var en häst och människa, så de får duga.

När jag kom hem så var jag fylld av inspiration och tänkte därför att vi också skulle testa långtygling idag. Vi var ganska vingliga i början och det där med röstkommandon har vi nästan aldrig jobbat med sen vi la ner inkörningen.
 
Jag valde att ha med klickern idag för att kunna vänja in framåtkommandon från sidan. Hur det utspelar sig får vi se i framtiden. När jag smackade så märkte jag att det var lite väl likt min klicker och Alice verkade dela min åsikt då hon vände sig om redo för belöning när jag smackade. Jag valde därför att befästa en ordentlig smackning med framåt och så tar vi travsignal med ett "S" istället.
 
I början så vad Alice väldigt tveksam. Varför ska du gå där? Hon försökte ofta vända sig om och titta på mig men det gick över. Eftersom det var vårt första försök så valde jag att bara köra lite rakt fram längs fyrkanten och lite förvänd sluta. Det där med att ta stöd mot staketet visade sig inte riktigt vara Alice grej. Hon ville gärna glida iväg mot mitten. Vänligt intressant eftersom det oftast var när jag gick innanför spåret. Kanske att hon sökte sig till mig och försökte hålla koll. Vad vet jag? Eller så ville hon jobba på volt eftersom vi gjort många sådana stärkande övningar den senaste tiden. Oavsett så är jag väldigt nöjd med dagens pass. Det kändes som en bra början helt enkelt.
 
Det var fantastiskt vackert väder när vi var ute så jag lät henne vara naken när vi jobbade. Trots att det bara är februari så kändes det verkligen som vår.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: