Goldies Beauty Alice

2014-02-01
18:54:13

Inlärningsbeteende och positiv förstärkning

Jag har den senaste tiden börjat säga att det är nu jag börjat ha häst på riktigt. Alla år jag hade Lucas så körde jag på i de hjulspår som jag lärt mig från bla ridskola och la inga större värderingar i varför min häst inte ville komma till mig i hagen och varför Lucas svarade på olika saker på olika sätt. Det senaste åren så har jag börjat få insikt i olika beteenden hos min häst och känt att de betyder faktiskt någonting. Likaså men den fysiska biten hos hästen, något jag inte direkt hade en susning om när jag 14 år gammal fick min första häst. Grunderna i hästens fysik fanns där men inte mycket mer än så. Jag var däremot bra på att rida skänkelvikning och andra skojiga saker men kunde inte förklara förloppet vad jag gjorde för att få det att hända.
 
Idag var jag på en grundläggande kurs i hästen (och andra djurs inkl människans) inlärningsbeteende. Vi gick igenom vilka typer av inlärningsmetoder det finns, exempel som vi fick diskutera i grupp samt andra intressanta diskussioner som alltid fick oss att gå tillbaka till grunden - varför gör hästen så?
 
Det var en väldigt intressant kurs att vara med på. Jag har sedan tidigare blivit introducerad till grunderna men i denna mindre grupp så väcktes ett mer avslappnat diskussionsforum och nya infallsvinklar introducerades för mig. Ibland så gäller det dessutom att bli påmind om det man redan vet men som hamnat lite i skym undan.
 
Carolina från ohr höll i kursen som hade sammankallats av Maria. Denna ödmjuka föreläsare gjorde upplevelsen helt klart mer intressant eftersom hon själv inte la in några värderingar i deltagarnas träningssätt och frågeställningar. Vi pratade psykoligi och träningssätt - sedan hur du väljer att träna din häst (eller hästen dig) är upp till dig.
 
Deltagarna varierade från NH, traditionell western, engelsk, nyfrälsta inom positiv förstärkning till de som valt att helt jobba med positiv förstärkning. Detta gjorde som sagt diskussionerna och synsätten väldigt olika vissa gånger och väldigt intressanta. Ibland så blir man så enkelspårig och ser endast sin egna syn på det hela. Det var därför otrolitg nyttigt att lyssna på andra.
 
Efter kursen så åt vi alla lunch tillsammans. Jag och Susanne började därför diskutera de olika träningssätten och möjligheten att kombinera NH med positiv förstärkning. Susanne är sedan en månad tillbaka ny inom klickerträning för häst men har innan tränat enligt Parellis filosofi. Deras nya resa, nya intryck och övergång är väldigt intressant för mig då tanken helt klart har slagit mig just om det går att kombinera.
 
Jag tycker väldigt mycket om mina John Moore träningar och känner att jag får ut väldigt mycket av dem men har sedan vi träffade gänget på Wiggeby börjat analysera Marias träningssätt och velat försöka hitta en mellanväg. Detta då jag egentligen inte vill ge upp det spår vi är inne på nu men samtidigt skulle vilja testa på detta med klicker på Alice. Dock så får det inte bli hafsigt så jag har därför valt att inte introducera klicker öht då jag själv känner att jag inte bemästrar den balansgången.
 
Dagens kurs kommer jag förhoppningsvis kunna förvalta och använda så gott jag kan med Alice. jag hoppas att det kommer kunna föra oss ännu närmare varandra. En tanke som helt klart satt sig fast hos mig är att egentligen så är detta en kurs som alla borde gå - just för att kunna få en bättre förståelse för sina medmänniskor och meddjur.
 
I övrigt så slog tanken mig vilka fina vänner jag träffat när vi började träna på Wiggeby. De har verkligen fått mig att utvecklats som människa och hästägare.
 
Kommentarer:
2014-02-01 @ 19:27:55
#1: Ann

Så kul med sånt! Känner att om jag fick en egen skulle jag knappt veta var jag skulle börja med allt roligt man kan hitta på :)

Svar: Ja, det är verkligen superkul! Man hittar nya vägar ju mer man utvecklas som person. Möjligheterna är oändliga :D
Goldies Beauty Alice

2014-02-02 @ 00:53:07

Spännande! Låter himla intressant :) Vore jättekul om du kunde komma förbi ngn dag o visa mig o Dusty lite. Behöver lära mig lite mer från marken. Han tycker det är superkul men jag gör bara samma hela tiden. Behöver lite inspiration!

Svar: Vi kan väl slå våra kloka huvuden ihop? Vet inte om jag kommer kunna lära er så mycket. Det skulle vara så kul att ses oavsett!
Goldies Beauty Alice

2014-02-02 @ 09:26:43
#3: Jenny D

Jag har kört klicker med Prime rätt länge och även lite med Melanie. Om du vill öva det är det något du kan göra utöver den vanliga träningen, jag har böcker du kan låna och Monika är expert på det om du vill ha någon mer att prata med.

Jag har valt att inte ha en klicker utan att istället använda ett specifikt ord, "xiexie" som uttalas ungefär "tjätjä" och betyder "tack" på kinesiska. Här är en liten film som visar när jag håller på att lära Prime att hämta en boll och släppa den vid mina fötter: http://www.youtube.com/watch?v=6jzV1KZIkrM

Svar: Tack Jenny :) Klickerträning för konster och dyl är jag bekant med från hundvärlden. Det som jag är mest kluven med gällande Alice träning är att jag känner att jag behöver vara selektiv med vad jag applicerar klickern på. Eftersom jag i ridningen kommer fortsätta med den traditionella träningen. Då vill jag inte att hon ska värdera klickat arbete avsuttet högre än uppsuttet oklickat. Så vi känner oss fram nu med strechningen och inkallning :)
Goldies Beauty Alice

2014-02-02 @ 21:57:14
#4: Maria Y

Go'a fina Elin, vi är alla så glada att du hittade oss <3
Å visst var det häftigt att ha ett helt rum fullt med tjejer, 17-60 år, som alla är intresserade av att se sin häst som något mer än bara en häst :)

Svar: Stort tack för de fina orden Maria. Ja, det är så kul att man kan sammanstråla oavsett ålder och bakgrund etc. Alla är där för att de vill lära sig :)
Goldies Beauty Alice

2014-02-27 @ 19:11:56

ja, jättegärna :D

Svar: Kul! Vi får höras via pm och bestämma en dag 😊
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: