Goldies Beauty Alice

2013-11-24
22:23:27

Söndagstrail!

Idag bar det av mot Nytorp med inte bara en liten gul i släpet utan även en större vit. Malin & Neron hade nämligen möjligheten att åka med oss på äventyr, vilket var väldigt kul!
 
Väl framme så visade det sig att vi var de enda ekipagen utifrån, så min parkering diagonalt mot ridhuset var ganska onödig. Det är dock ganska bra att fortsätta parkera rätt så att man har vanan inne när man är flera. Trots att Neron och Alice inte vanligtvis går tillsammans i hagen så gick resan väldigt bra. Två pållar som står som ljus hela vägen.
 
Snyggtäcket på

Maria hade planerat en bana med olika klurigheter och svårighetsgrader. Idag hade man även vävt in lite ranchtrailhinderm vilket var superkul! Släpa däck och flytta regnkappa mellan hinderstöd har vi inte provat på ordentligt tidigare, så det skulle bli spännande.
 

När banan var klar så blev jag och Malin ensamma i ridhuset med våra pållar  Det är verkligen någonting som jag behöver ta efter.medan de andra sadlade och fixade sina hästar. Vi gick igenom lite teori gällande några hinder och värmde upp lite lugnt. Jag är så otroligt glad över att jag släpat med Alice på dessa träningar i över ett år då hon inte bryr sig nämnvärt om andra som travar runt (i alla fall inte så länge jag är lugn), toppen träning inför framtida tävlingar.
 

Malin & Neron var så himla duktiga! Testa på alla nya hinder med en fin inställning och trots att Neron ibland visade sin lite mer luftburna sida så var Malin lugn och väntade ut honom.Det är verkligen någonting som jag behöver ta efter. Att de ens ville följa med på något sånt här när det bara var 2 månader sedan som hon köpte honom är himla kul.
 
 
Alice har varit lite vandrande vid uppsittning sedan avåkningen på Mysryset. Idag så hoppade jag därför upp från pall och hängde lite från den för att sedan hoppa ner och gå vidare. Kommer försöka göra det lite oftare nu ett tag framöver då det verkade fungera.
 
Själva träningen gick riktigt bra. Ground Tie sitter riktigt bra och jag testade att lämna Alice lite här och var medan jag gick en bit bort. Hon var avslappnad i de olika momenten och var med mig. Testade att släpa däck från marken först eftersom det var första gången som hon släpade själv (i sadelhornet). Ingen reaktion på den nya tyngden i sadeln eller på repet bot benet, så himla duktig!
 
Inför enskild banridning. Duktig tjej men fint fokus

Avslutningsvis så körde vi enskilda banor som vanligt. Körde första rundan från marken och kände inte lite vilken typ av hinder vi skulle köra och vilka vägar som var bra även från ryggen. Det kändes inte riktigt som att Alice var helt med mig då men det redde ut sig fint i slutändan.
 
Uppsuttet så gick det väldigt bra. Hon var pigg och framåt. Jag har lite svårt att få till styrningen helt rakt på två bommar efter varandra då jag gärna går vidare mot nästa hinder innan vi kommit över sista bommen och ändrar sitsen. Det är en omställning för mig och min ridstil att hon är så känslig, speciellt blandat med en häst som gärna redan har räknat ut vart vi ska. Det märkte jag när vi skulle ta en tight sväng mot bron. Alice tänkte att vi minsann skulle rakt fram, så det blev lite tokigt när hon helt plötsligt skulle svänga.
 
Uppsuttna bilder på mig och Alice hittar man på Marias blogg
 
Som ett riktigt bra avslut på en riktigt trevlig träning så passade vi på att fika lite i ridhuset. Mitt i fikat så fick vi dock avbryta en snabbis när Alice hotade Neron med diverse rörelser så att hela transporten gungade. När jag öppnade skötardörren så stod en undergiven Neron upptryckt mot väggen medan en nöjd Alice njöt av hans hö. Tydligen så var det inte tillräckligt för surtanten att äta av sitt. Efter lite modifikation av uppspänningarna så blev det åter igen lugn och ro tills vi skulle rulla hemåt igen.
 
Lite vimmelbilder
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: