Goldies Beauty Alice

2015-03-30
11:03:01

Trailträning

Efter ett litet uppehåll på bloggen så tänkte jag försöka komma ifatt.
 
Söndag förra veckan hade vi Trailträning i ridhuset. Det var en hel del externa ekipage och Alice hade inte gått ordentligt.  Planen var därför att ta det lugnt. 
 
Alice kändes cool och nöjd medan vi gick runt och kollade in hindren för hand. Likaså när jag satt upp. Hon kändes med mig och vi testade grind och bro med fokus på att inte stressa.
 
När det sedan var vår tur så hade jag suttit redo ett rag med ett neutralt säte. Det blev lite för mycket för Alice och hon surnade ur. Hon ville inte ha kontakt av skänkeln och blev irriterad på att jag sa vart vi skulle. Jag kände hur hela hästen sa till mig att vem tusan var jag att komma och bestämma Helt plötsligt?! Jag hade för tusan ingen koll tyckte Alice.
 
Vi tog oss vidare med måttligt bra kontakt. Jag fokuserade på att andas. Att bli arg i den situationen hjälper ingen och vår relation kommer behöva reparation om jag brinner av. 
 
Vid grinden så tog det stopp. Alice ville verkligen inte stå stilla och slappna av. Hon ville lukta och när hon inte fick det så drog hon iväg bort från grinden. Då satt jag av. Kollade hur hon rörde sig för att försäkra sig att hon inte hade ont. När hon visade sig röra sig fläckfritt så hoppade jag upp och försökte igen med samma resultat. Då sidepassade jag henne fram och tillbaka för att få till en flytt från sitsen när jag ber om sidvärts. Vi avslutade med att kunna rida in till grinden och ställa oss lugnt bredvid. Bra avslut och precis i rättan tid då Maria kom ridandes för att informera om att tiden hade börjat rinna iväg.
 
Efter det så häll jag igång henne i collectingring. Vi flyttade fram och bakdel. skrittade på volt och ryggade. Alice slappnade av och vi fick till en riktigt trevlig runda jämfört med den dom vi hade innan. Alice har fortfarande lite bråttom men vi hade kontakt iallafall. 
 
Nu i efterhand så vet jag att jag måste bli bättre på att lyssna på min häst. För det är när jag inte svarar som hon kör sitt eget race. 
 
Alice på bron
Mingel 
Kommentar:
2015-04-02 @ 08:18:23

Inte lätt med tjejer ;) får man inte svar på frågan så kör man själv. :P spännande bommar med koner. Red ni rakt över eller var det någon typ av sväng?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: