Goldies Beauty Alice

2014-11-13
11:28:34

I brist på annat så klickar vi

I söndags så kändes inte Alice hel med mig på mönsterträningen så vi bröt och gick tillbaka till stallet innan träningen var över. Hon kändes inte sitt glada jag och jag har inte hjärta att strunta i de signalerna. 
 
På måndagen så var det ett meddelande på tavlan att Alice varit lite stel vid utsläpp.Så magkänslan var rätt och det kändes bra att lyssna på henne. De hade inte hittat något och det gjorde inte jag heller. Hon gick rent men knackigt, så något är det som inte är helt bra.
 
Tills att vi hittat problemet och hon mår bättre så masserar jag mest. Känner igenom och stretchar.
 
Igår så kom jag ihåg att ta med mig raspen. Beväpnad med klicker,  godis och raspen så beslutade jag därför att ta tag i Alice hovproblem. Hon har en lång historia med hovarna och även om det är så mycket bättre nu så är hon fortfarande inte helt tillfreds med att stå längre än att kratsa hovarna. 
 
Vi började med att lyfta hovarna vid signal och det blev riktigt bra. Sen övergick jag till att börja raspa lite för att se hur hålväggarna såg ut och om det var något där som störde henne.  Alice var riktigt duktig och vi började med korta sessioner till längre intervaller utan att hon protesterade på sitt vanliga vis. Jag lät henne vara lös med ground tie då jag vet att hon är mest avslappnad då.
 
Hålväggarna såg inte alls så hemska ut som jag befarat med tanke på vädret.  Rensade ut en liten sten som satt fast och täppte igen med tjärolja. Alice nosade mig mest i håret men stod i övrigt stilla. Jag var riktigt stolt över henne.  
 
Vänster framhov gick också bra och hon snappade upp det jag ville och stod lugnt.   Det känns som  att det kommer bli bra det här och att om jag vill sko henne i framtiden så ska vi kunna göra det utan sedering och i harmoni. 
 
Det är roligt att klickerträna. Alice har små saker för sig och verkade inte vara helt imponerad över mitt val av godis.  De flesta av dem slank ner fint men ibland så drog hon den som en krita längs golvet. Knashäst. 
 
Ska försöka klura ut lite saker att träna in nu när jag inte vill rida så att hon aktiveras mentalt. Alice blir gärna lite full av överskottsenergi annars och det lan vara kul med ett avbrott o vardagen. 
 
Jag hoppas på att kunna ha råd att ta ut Eija efter lönen kommit så att Alice blir ordentligt genomgången. Hon gick mycket bättre efter att jag kommit åt och lagt på tjära men det är lika bra att kolla för säkerhets skull. Ett besök av Wim är också på sin plats för lite riktig hovvård. Måste komma ihåg att boka in det snart.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: