Goldies Beauty Alice

2014-08-29
09:37:58

Kort men bra

Igår blev det ett kort pass då Alice skulle verkas efter. Kände igenom henne lite från marken först. I början så skulle hon kolla in allt nytt och spännande. Speciellt ponnysarna som studerade Alice noggrant verkade kräva samma nogranna inspektion tillbaka. Himla märkliga små saker det där...
 
Presseningen som var superläskig förut gick riktigt bra idag. Hon gick över den efter lite nogrann inspektion även där så var det inga konstigheter. Efter det så blev det ett par turer genom vattenfallet. Jag skickade igenom Alice så att hon gick före mig. Här visade hon stort mod och stack fram huvudet och gick på. Då ökade jag det lite så att Alice travade igenom. Duktiga tjejen tvekade inte alls. Snart så kan vi rida igenom där också.
 
När vi gjort det så hoppade jag upp. Kände igenom sidorna och flyttade bakdel. Alice kändes mjuk och fin även om hon gärna kollade in de misstänksamma ponnyerna lite då och då. Vem vet - snart kanske de skulle anfalla?
 
Vi red lite och gjorde skänkelvikning i skritt. Det börjar bli bättre. När jag gör rätt vill säga. Sen började vi trava. Första halvan av ridbanan gick i en herrans fart. Sen så spände jag magen och började räkna takt. På en gång så la Alice sig rätt. Där måste jag börja äga situationen bättre. Då funkar allt så bra. Fina häst!
 
Alice tyckte det där med att gå rakt var övetskattat. Vi jobbade lite på det och att gå ut i hörnen. Det sneddas gärna en massa men när jag guidade så görstod hon och la sig rätt. Jag måste bli nogrannare med mina vägar. Det kommer hjälpa oss mycket om jag lyckas med det.
 
Sen så fattade vi gallop. Jag har en stoooor hang up på galopp. Det är en enorm spärr. Det vi behöver få till är att det blir galopp på en gång. Att jag inte låter det slängtrava ett halvt varv. Nu gjorde jag så  - jag hade en mental plan och det funkade! Jag tog hjälp av hörnen ett par gånger. Samlade traven och bad om galopp. Sen betydde alla hörn galopp. Det gör inget. Vi kommer bena ut det där allt eftersom. Nu känns det lite bättre och jag tror och hoppas att galoppen kommer släppa snabbt.
 
När vi var klara blev det pluts av sadel och verkning.
 Framhovar gick bättre än det brukar men bak gick sämre. Så det klassas nog som plus minus noll? Sadeln blev smörjd iallafall och Wim har som tur är ett bra tålamod.
 
 
Kommentarer:
2014-08-30 @ 00:25:55

Ni kommer lätt kunna rida genom vattenfallet :)
Haha, ponnyer kan man inte lita på, har hört att de äter vita hästar ;)
Snart har ni lika bra koll på galoppen som allt annat, de lovar jag. Ni är så duktiga!

Svar: Ja, det hoppas jag att vi kan snart :) Matte ska bara våga det också. Ja, små ponnies tycker om att äta andra hästar - speciellt vita hästar. Hoppas det. Med lite träning så.
Goldies Beauty Alice

2014-08-30 @ 12:12:25
#2: jeanette

Wow vilken snygg sadel :-)

Svar: Tack :) Den är riktigt skön också :)
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: