Goldies Beauty Alice

2015-02-24
09:21:43

Lära sig rida igen

Jag känner mig som en nybörjare. Mina 16 år i sadeln är som bortblåsta nu när jag skolar om min sits och mina instinkter. Även om jag stundtals är väldigt frustrerad för att jag inte kommer ihåg allt så känns det bra.  Det känns som att jag är på väg åt rätt håll.
 
Både jag och Alice börjar om från grunden. Jag ska lära om mitt sätt och börja rida med sitsen och benen. Det här med att samling kommer därifrån och att det är sitsen som sätter farten - inte benen är jobbigt för hjärnan. Det är så väl rotat i mig att gas och broms är i hand och ben. Sen att jag utöver det ska vara avslappnad i rumpa,lår och knä samtidigt som jag andas och följer med i sitsen känns stundtals som överkurs.
 
Trots att jag verkligen har svårt att hålla reda på alla detaljer och att latmasken i mig kommer med invändningar om hur orimligt det är att hålla koll på allt  samtidigt så blir jag sakta men säkert bättre. Min sits är lite stadigare, jag klämmer inte lika frekvent med knäna och min svank syns mest till när jag koncentrerar mig på för många detaljer samtidigt.
 
Igår skrittade jag lite innan Chris hoppade upp och red mer noggrant. Det kändes bra att få in en känsla vart jag vill ha Alice och hur jag ska göra för att få henne dit. Jag var även tvungen att lägga ord på vad som inte går bra, vilket var en ögonöppnare då jag mest tänker att det här inte går bra. Mer detaljanalys kommer det bli framöver för att bli säkrare på vad jag gör och kunna stoppa mig själv om jag blir osäker. Då kan jag analysera om jag gjort rätt eller fel innan jag korrigerar alt blir osäker.
 
Vi jobbade mest grundläggande med rakt fram och samling. Väldigt nyttigt och roligt när Alice ger mig snabba resultat när jag gör rätt. Jag behöver vara mer konsekvent. Då kommer saker falla på plats. Det kommer bli korta och effektiva pass för oss framöver. Jag blir väldigt trött av allt detta och kvalitet är bättre än kvantitet.
 
Chris hoppade sedan upp och red mer effektivt. Visade hur jag skulle tänka och gav inputs på vad hon gjorde. Väldigt nyttigt och väldigt roligt att se Alice jobba i form och hur fin hon är. Stort tack för allt Chris! Är så glad över all hjälp jag får och trevligt sällskap som ett stort plus i kanten 💕
 
Kommentar:
2015-02-24 @ 09:52:21

Du har redan kommit långt, glöm inte det :) du sitter riktigt fint och har en lätt hand vilket är toppen!

Haha Alice tänker ju samma som du "de e inte möjligt att jag ska behöva gå i form OCH svänga samtidigt"

Måste se till att du kommer o rider dusty snart också. Så du får jobba ordentligt me benen ;)

De e så kul att vara med dig o rida din fina häst. Ni kommer bli livsfarliga!

Svar: Tack vännen <3
Hahaha, jag tror nog också det. Vi är i chocktillstånd båda två 😜
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: