Goldies Beauty Alice

2014-10-19
21:08:23

Tiden bara flyger förbi

Tänk vad fort det går när man har roligt. Jag har haft fullt upp så bloggen har fått ligga lite på is. Ibland kommer livet i vägen helt enkelt.
 
Vi har hunnit med både en Trailträning i egna stallet och lite eget arbete, Saker går sakta framåt för oss. Jag är för tillfället lite överväldigad med alla nya saker att tänka på för att sluta svanka, hitta balansen i mig själv och komma till ridning. Det känns ändå som att vi  går lite framåt hela tiden. Jag börjar hitta hur jag ska hjälpa Alice och sluta stressa oss framåt i sitsen.
 
Idag hade vi träning hela förmiddagen med Carro. Vi var ett glatt gäng på 5 ekipage som körde grundträning för sits och ryttarstyrka.
 
Vi fick börja med att få loss underdelen av kroppen. Många bra övningar och insikten om att behöva köpa en balansbräda. Snacka om att jag insåg hur pass vinglig jag är. Inte undra på att Alice faller inåt när jag inte är balanserad själv. Problemen förs verkligen över på hästen. För oss så är det bara så att Alice i sig är välbalanserad. Då syns inte mina problem lika tydligt på en gång.
 
Vi övergick efter ett tag med överkroppen. Bra övningar som hjälper mig att stärka de svaga muskelgrupper som jag har. man märkte stor skillnad på vänster och höger. Nu är det bara hem och öva, öva, öva.
 
Hela förmiddagen gick riktigt bra. Min hemska svank börjar bli bättre och så länge jag upprepar mitt nya mantra "sitt som en tant" så verkar jag kunna få ut ländryggen rakare. Alice bjöd på en fin jobb där jag inte behövde hålla i henne. Så häftigt att kunna börja styra takten med sätet. Jag ser verkligen fram emot när jag kan sitta och samla henne och göra allt med hjälp av sätet.
 
I slutet så kom vi till det jobbiga. Galoppen. Inför alla. Så jobbigt. Vi började med vänster eftersom jag fick välja. Det intressanta var att vi fick höger. Har inte hänt förut. Fick börja om och andas. ta det lugnt och be om galopp. Inte stressa fram det. Vi fick en grym fattning. Fan vad bra det kändes! Tyvärr så har jag inte styrkan än att sitta och vara följsam med henne i galoppen. En klar negativ sak med att ha stått i fältsits de senaste åren.
 
Höger gick inte lika bra. Jag bröt ihop helt i huvudet. Troligtvis så var jag för trött efter en lång dag i sadeln. Vi fick ett par försök och jag fick tips på hur jag ska tänka. Då har vi någonting att jobba vidare på.
 
Det var en riktigt trevlig dag! Så kul att spendera den med vänner och utvecklas med sin häst. jag har många mentala spärrar och den här vintern ska jag krossa de flesta av dem!
 
Lite bilder som Chris tog på oss idag.
Kommentarer:
2014-10-19 @ 21:21:30

Jag älskar det sista du skrev - att du ska krossa de mentala spärrarna, hejja! Helt rätt :D Du sitter verkligen redan så mycket bättre, stor skillnad o det märks verkligen på ert tempo. Det gick så lugnt o fint o just att ni joggade så länge utan problem - klart tecken på att ni utvecklas massor :) Va så kul! Du o jag kan ta en galopplektion tillsammans tycker jag. :D

Svar: Det känns som att vi startar på nytt nu. Jag har en plan, ett bra mål och känsla för vad jag vill göra. Med all pepp från dig så blir det lättare <3
Goldies Beauty Alice

2014-10-19 @ 21:25:34
#2: Ann

Vad kul!
Och vilken himla snygg jacka!

Svar: Rack :D HM är den köpt på. Riktigt skön är den.
Goldies Beauty Alice

2014-10-23 @ 01:05:55

Ahaa, är det du eller din häst man brukar se på Chris/Dustys blogg ibland! Då faller bitarna lite mer på plats haha. När du skriver att det var jobbigt att ni skulle galoppera. Har ni haft problem med galoppen förut eller vad handlar det om? :) Nyfiken då jag själv haft/har problem med Kajsas galopp, att få upp henne i den rättare sagt.

Svar: Precis, så är det :) Jag själv tycker att det är lite läskigt med galoppen. Det går fort och jag saknar full kontroll. Då blir jag spänd. Då blir Alice spänd och vi hamnar i en negativ spiral.
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: