Goldies Beauty Alice

2014-10-06
09:53:48

På tur med Fnorkfröken

Igår hade vi vår första uteritt i nya stallet. Alice var minst sagt på tårna och frokade okaraktäristiskt fram. Det var ganska längesen vi red ut och med flytten så var det mycket som försegick i hennes blonda huvud. Eller så är det halvbloden som smittar av sig,  vad vet jag?  ;)
 
Vi skrittade bara ut i skogen och där uppenbarade det sig ett stort rutnät av stigar med klätterbackar i olika lutning och många matnyttiga ställen att lyfta på fötterna. 
 
Alice hade lite bråttom och lagom till att fnorkandet hade lagt sig så fick vi syn på får som gick i en hage.  Först var de riktigt läskiga. Alice stelnade till med bultande hjärta och stirrade intensivt på dem. Sen gick rädslan över till fascination och vi tappade kontakten med varandra. Fåren rörde ju på sig och det måste man undersöka!
 
Resten av ridturen bestod mest av försök att få kontakt och att vänta på mig. Med blandade resultat gjorde jag skogen till en trailbana. Stannade, flyttade framdel två stwg, flyttade bakdel, sidepass och backa.  Upp på bergshällen, ner bland stenarna. Det gick sådär men hon stannade upp och väntade iallafall. Vi måste nog helt enkelt mer ut i skogen för att få tillbaka vårt lugn.
 
Jag upptäckte att bakdelen inte flyttade lika mjukt som hon brukar så när vi kom tillbaka till stallet så körde jag lite kort på ridbanan. Det gick bättre där men vi får nog backa bandet lite och bli nogrannare att väva in det i passen. Skänkelvikning är inga problem men att flytta stillastående/liten volt är jobbigare.
 
 
 
Kommentar:
2014-10-06 @ 18:24:11

Haha hästar alltså! Fnork fnork! Kommer bli lugnt o stillsamt snart igen tror jag :) härligt med klätterbackar, vill också ha!

Svar: Haha, verkligen! Jag tror också det blir bra sen. Räknade ut att vi inte ridit ut på över en månad. Väldigt okaraktäristiskt av oss men då blev det. Troligtvis en bidragande faktor.
Jag hoppas verkligen att det finns några raksträckor som man kan galoppa på. Har en kompis som står i grannstallet. Hoppas att hon kan guida mig någon dag :)
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: