Goldies Beauty Alice

2015-04-01
18:23:41

Träning för Carro

Äntligen var det dags för lektion!  Som jag har väntat och längtat. Nu var det dags och det kändes riktigt bra med vår långa igångsättning. Nu är vi redo att trappa upp mera.
 
Jag och Hanna hade tagit oss till Denan för att ha en gemensam lektion. Det är roligt att kunna dela tid med ett ekipage som är på samma nivå.  Jag känner mig dessutom väldigt bekväm med Hanna. Så det är bara en massa plus med det.
 
Alice,  Nikki och Hanna 
 
Vi började med att värma för hand. Medan vi gjorde det så kom de och ändrade klockorna i ridhuset. Perfekt tillfälle att kika på någon som klättrar på en stege. Alice var inte rädd utan mer intresserad.
 
Precis när jag skulle sitta upp så dök Chris upp. Så himla kul att hon kikade förbi och agerade moraliskt stöd. Speciellt näf Carro kommer in i ridhuset och undrar varför vi inte har bett. Något jag inte vågade ha då det kändes som att vi inte skulle ha någon kontroll. Nu klev jag ur min comfortzone och satte på bett, drt fick bära eller brista. 
 
Carro är ett stort fan av rekvisita och idag var inget undantag. Hon ställde fram koner som portar och meddelade att vi skulle öva på övergångar. 
 
Här är en amatörbild från paint. Ni förstår vad jag menar iallafall.
 
 
 
Hanna var först ut och då såg det riktigt lätt ut och smidigt. De har verkligen utvecklats. När det sen var min tur så insåg jag att det var Hanna som var skicklig som fick det att se lätt ut.
 
I skritten gick det bra men att på en hand styra sig runt och endast få använda tygeln när det verkligen behövs var otroligt svårt i trav. Jag tappade kontakten men benen och slutade rida helt. Det gick fort och i mina ögon så kändes det bara som ett stort virr varr.
 
Tillslut så började jag få igång min inre ryttare och faktiskt göra något åt saken. Då började det gå lite bättre men det där med att rida igenom portarna var inte riktigt vår grej. 
 
Bilder tagna av Chris 
 
 
Vi fick göra övningen en gång till efter att ha soakat lite och då gick det lite bättre. Jag hade lite mer koll på läget. Carro tyckte då att det var dags för att öka lite så hon föreslog att vi skulle ta en galopp. Snacka om att hela jag spände mig. Drog in ett häftigt andetag och låste sitsen. Jag har verkligen problem med kontrollerad galopp. Ute så är det inte alls något problem.
 
 
Tillslut så tog jag mod till mig och fattade. Det är tur att Alice fixar problemen åt mig. Vi började galoppera och jag stirrade strint på väggen - så hästen går ju såklart mot väggen. Nu är ju Alice självbevarelsedrift uppenbarligen högre än min så hon vek av höger och gjorde ett klockrent byte på kuppen. Bästa hästen gör så att både hon och matte överlever till en annan dag.
 
Vi avslutade med att träna repgrind. Vi fick många bra tips och tillslut så kunde vi öppna på lång tygel meden avslappnad häst. Så långt ifrån söndagen innan. Det var nyttigt att få en liten lektion i grinden då så mycket har förändrats sedan jag fick lära mig öppna den. Nu behöver man inte ha en minimal öppning, vilket är toppen och man kan släppa och gå vidare med penalty 5.
 
Alice med bett
 
 
Det jag ska ta med mig och träna på hemma:
 
- Allt behöver inte vara perfekt. Något som kontrollfreaket har svårt att acceptera.
 
- Rid med känsla och sluta överanalysera. Då känner jag Alice frågor och kan svara mycket snabbare. Då tar hon inte över situationen pga jag är för passiv. 
- Våga galoppera. Även om det bara är två steg. En fattning är bättre än inget. Då har jag något att utveckla från.
 
- Om Alice blir tjafsig i munnen med bett så ska jag rulla bak axlarna. Hon reagerar på mina spända armar/axlar och det hjälper mig att slappna av och räta upp mig.
 
- Våga lita på min häst. Sluta rid med händerna så otroligt mycket och börja mer med sitsen. Då har vi något att bygga på. Jag borde verkligen börja  ge henne mer cred. Hon räddade ju oss från väggen..
 
- Strecha när hästen är varm efter ett pass. Massera när hästen är kall. Hade ingenaning om det.
 
Carro, Alice och Chris 
 
 
Nu är jag så otroligt pepp! Jag ska öva på detta hemma och börja utmana mig själv mer. Vi är redo för det.
Kommentarer:
2015-04-02 @ 07:29:50
#1: Emma

Det är så lätt att överanalysera men allting blir så mycket bättre om man låter bli :D Låter som ett klokt "mål" :)

2015-04-02 @ 08:13:39

Så himla duktig o modig! :) se så långa tyglar du hade o de gick så bra :) smart av Alice att inte följa med dig in i väggen, byta bra kan hon också. Hon får prata med dusty ;) asbra mål, kommer bli så kul att se er utveckling!

2015-04-02 @ 08:42:10
#3: Jossan

Gud vad roligt att läsa!!! Ni är så duktiga!!! <3

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: