Goldies Beauty Alice

2014-05-29
12:54:41

Check på hemläxa

 
Förra torsdagen så passade jag på att rida lite innan vi skulle iväg igen på clinic. Jag hade funderat mycket och länge på min sits, hur den påverkade både mig och Alice. Det känns som att nyckeln sitter där, både för att hjälpa mig få bukt på mitt höftproblem samt att kunna kommunicera med min häst på bästa sätt.
 
Eftersom jag gärna pillar med händerna utan att jag märker det och lutar mig framåt så beslutade jag mig att detta pass behövde ridas utan händer så mycket det bara gick. Jag tänkte att om jag hittar min egna balans och takt så kunde jag ge klara signaler.
 
Alice kändes fin men pigg  när jag skrittade fram på lilla banan. Jag testade att svänga och kolla av och det gick alldeles utmärkt. Ett hörn testade hon om vi skulle ut där då jag hade lämnat det öppet, så jag fick ta tillbaka henne där och efter det så testade hon inte igen. Vi tavade runt och stundtals så hittade jag verkligen balansen och takten i mig själv för att sedan tappa det efter ett par steg. Det kändes ändå bra att det gick att rida bra och att jag fick tillbaka tyngdpunkten.

Jag testade även galopp och det gick så bra. Jag måste börja våga sitta ner när vi galopperar och det gick faktiskt helt okej. Jag hittade även där min balans igen och det känns som att det finns mycket bra att ta vara på och jobba vidare med. Man märker att mitt uppehåll från ridning har försämrat min sits när det gäller saker som dessa. Däremot så känner jag mig samspelt med Alice och även om jag inte hänger med alla gånger så är det ett bra utgångsläge.
 
Jag är riktigt nöjd med det här passet. Många mentala noteringar och saker att ta vara på.
Kommentar:
2014-05-30 @ 10:20:04
#1: Elin

Tack! :) Det var så skönt när jag väl bestämt mig för att sälja, en sten som lossnade och äntligen är det kul att hålla på med hästar igen! :D

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: