Goldies Beauty Alice

2014-03-31
11:33:07

Uppåt, inte bakåt

Nu i veckan har jag uppmärksammat ett beteende bland både western- och engelskryttare. Först så hittade jag en video där en tjej rider en unghäst i westernmundering.
 
Hon ska ställa hästen på volt och gör då den ställande hjälpen bakåt. Så att handen går mot hästens länd längs med ryttarens knä. Det såg ut att skapa en rörelse på det böjda spåret som försvårade möjligheten för hästen att lyfta bogen och böja sig runt innerskänkeln.
 
När jag ber en häst att böja sig så höjer jag handen. Beroende på utbildningsgrad på hästen så behöver jag bara vinkla handen till att ha en större rörelse där jag nästan simulerar att jag lyfter bogen med hjälp av handen. Målet i utbildningen är att enkelt kunna forma hästen runt benet med hjälp av sätet och att på så vis kunna gå över till samlande arbete på en hand. 
 
I mina ögon så vänder jag handen bakåt som en signal att vi ska vända 180 grader.  Då känns det som en klar och tydlig signal till hästen om vad jag vill. Det kan i mitt tycke bli otydligt om planen är att hästen ska framåt i en bärig form, du blockerar sväng med benen och med din hand skapar en huvudposition där bogen blir framåt neråt.
 
Det jag uppfattade hos båda ekipgen var att det verkade vara lite kommunikationsmissar. Hästen verkade inte riktigt förstå vad man ville och ryttaren ökade trycket. Min fundering blev då vad som är nästa steg i utbildningen och vad är tanken med den hjälpen? Är det när kommunikationen är så fin i hjälperna att man då bara lite rör handen bakåt eller byter man signal mitt i? Om man nu byter signal/hjälp, varför inte träna in det på en gång? 
 
Då det verkar vara ganska vanligt när jag började tänka efter så undrar jag vart det kommer ifrån. Är detta något som lärs ut bland olika tränare och ridskolor? Om ja - varför motiveras denna typ av hjälp/rörelse? 
 
Är det så att du som läsare känner att det är något som du brukar göra när du ber om böjning kring innerskänkeln?  Motivera i sånt fall gärna varför i en kommentar. 
 
Som illustration får ni stå ut med denna oproportionerliga bild.
 
Kommentarer:
2014-03-31 @ 11:47:04
#1: Thea

Jag har alltid fått lära mig att lyfta åt motsatta sidans axel för att ställa och forma kring innerskänken. I min värld lyfter det innerbogen. Medan rakt bakåt snarare låser innerbogen. Men jag är iofs ingen riktig ryttare.

Svar: Vi verkar vara lärda av samma skola ;) Pch ja - du är lika mycket riktig ryttare som jag är :)
Goldies Beauty Alice

2014-03-31 @ 12:28:29
#2: Ann

På (engelsk) ridskola fick jag lära mig att krama i tygeln (det är väl motsvarande bakåt antar jag, ger ju typ samma effekt) och att forma hästen runt innerskänkel. Där fick man (såklart) aldrig lära sig något om bogens påverkan osv.

Dock har jag lärt mig på dressyrbloggar att snarare ställa hästen på ytterhjälperna och det funkar det med. Minns dock inte argumentationen för det men har nån länk hemma tror jag, ska se om jag hittar den när jag kommer hem ikväll!

Sen beror det nog mycket på hur hästen är uppfostrad också (ang vilka tygeltag som betyder vad)? Har inte insett förrän igår hur mkt jag använder neck reining, Honey har ju fått lära sig det och igår red jag ett 100% engelskt skolat halvblod och jag tyckte det var jättejobbigt att inte bara kunna lägga tygeln mot halsen för att flytta honom lite.

Svar: Tack Ann för ditt svar! Väldigt matnyttigt och precis det som jag ville läsa :) Vill ju gärna utvecklad och ta till mig av alla olika inputs och erfarenheter.
Haha, vet hur det känns ;) Man blir så hemmavan med den egna hästens utbildning ;)
Goldies Beauty Alice

2014-03-31 @ 12:50:55
#3: Tette

Så rätt :D

Svar: Tack 💙
Goldies Beauty Alice

2014-03-31 @ 12:51:38
#4: Rosie

Har också noterat detta, precis som du, att många gör så! Jag kan inte komma ihåg längre hur jag fick lära mig på "ridskola" när jag var liten just när det gäller detta men däremot sedan jag började träna för John Moore har jag fått lära mig att lyfta handen uppåt för att lyfta bogen och det har verkligen underlättat och förändrat min ridning till det bättre :-)

Svar: Ja, det skulle vara intressant att veta vart det kommer ifrån. Jag tycker också att genom att flytta ridningen i allmänhet mer "framåt" och även uppåt i vissa hjälper att det hjälpt mig att få en smidigare häst. Oavsett ras.
Goldies Beauty Alice

2014-04-01 @ 06:52:02
#5: Sara

Känner i hela mig att nånstans bak i tiden satt jag och blev lärd att försöka ställa genom att föra ut och bak handen för att få ställning, vilket inte funkade. Kollade bak på bilder hos min första westerntränare med Star men där såg jag att jag minsan höjde handen, så det måste varit då jag red in Star genom det akademiska (fattade ändå inte mycket av det just då :p) men nu Vet man ju att höja handen är det som funkar för alla hästar, tillomed mina stela travare mjuknar med en höjande hand :)

Svar: Okej, var det av privatperson eller på ridskola?
Intressant! Jag visste inte att man red in dem så i den akademiska skolan :)

Min Lucas var som natt och dag när jag slutade rida honom med hjälper bakåt och började lyfta bogen uppåt. Då fick jag en mycket rörligare häst. :)
Goldies Beauty Alice

2014-04-03 @ 07:41:06
#6: Emma

Har inte sett videon själv så vet inte exakt vad de gör men jag har lärt mig "båda sätten".
Att lyfta handen har jag fått lära mig att man gör på hästar som inte är liksom byggda för western och/eller som har svårt att bära sig, är framtung osv. En häst som däremot är mer byggd för western kan man köra på låg hand längre bak. Man böjer in dem för att säga att det är den här bogen jag vill att du ska flytta, sen "låser" man handen för att inte sitta och joxa med munnen i onödan och flyttar enbart för skänkel. När hästen lär sig att flytta med den ställningen och blir stark där kan man börja räta ut dem och ändå få samma samling och förflyttning.
Jag tror knappast att det är en "sämre" övning då jag råkar veta att den övningen använder sig Shawn Flarida och hans hjälptränare av :P Bärigare och vändbarare hästar än hans är rätt svåra att hitta ;)

Svar: Tack för din kommentar :) Det är precis sånt här som jag tycker är intressant att läsa. För även om jag inte håller med i den typen av träning man valt så är det intressant att veta hur man resonerar.
Jag funderade ett tag på om jag skulle lägga upp videon som diskussionsunderlag men beslöt mig tillslut att avstå. Lika lite som jag vill hänga ut den jag sett på hemmaplan så vill jag inte använda någon okänds människas video i ett mindre positivt sammanhang. Speciellt inte när det inte är de två enskilda ritterna i sig som gjorde att jag valde att skriva inlägget :)
Goldies Beauty Alice

2014-04-03 @ 21:02:12
#7: Linda

Hmm. Min första tanke är nog att meningen med "övningen" kanske inte är att böja igenom hästen utan något helt annat eftersom den inte verkade ge rätt resultat(?) i.form av en rätt ställd häst.

Av din bild att dömma påminner övningen du beskriver om det jag gör för att rakrikta min häst och skapa mer balans på i detta fallet vänster bak. Inte helt likadan men nästan, vissa justeringar med handen och skänkeln.

Bara för att man böjer betyder det inte att det är böjning man i grund och botten vill uppnå.

Rolig diskussion för övrigt! ;-)

Svar: Westernryttaren nu senast kan jag absolut ha tolkat fel. De övriga fallen var ganska solklara med böja igenom hästen.
Gör du den övningen på rakt eller böjt spår?
Goldies Beauty Alice

2014-04-06 @ 15:27:37
#8: Ann

Åh vad dålig jag är som glömde länka :) Här finns jättemycket läsning http://hasttjejer.wordpress.com/category/ryttarens-hjalper/ Hittade tyvärr inte biten om ställning just nu men det är på denna blogg jag läst om det.

Svar: Åh, tack så mycket! Ska jag definitivt gå in och kolla upp :)
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: