Goldies Beauty Alice

2013-02-27
22:20:00

Jobbat med störningar

 
Idag hade jag en potentiell köpare (som aldrig dök upp) av Big Horn sadeln som kanske skulle komma och kolla så jag passade på att smörja båda sadlarna och tänkte fortsätta med selen, dressyrsadeln och alla träns i helgen. Tar man en sak per dag så borde det gå ganska snabbt.
 
Alice sadel
Big Horn som jag försöker sälja 
 
Eftersom onsdagar tillhör Mon så hade jag lyxen att kunna ta ut Alice och pyssla med henne i lugn och ro eftersom jag visste att Lucas skulle få uppmärksamhet senare. Alice var väldigt trevlig idag och var förvånandsvärt lugn och sansad på gången. Hon brukar kunna sköta sig bra men idag tog hon allt med ro.
 
Borstade av lite snabbt men borde ställa mig i helgen och ta en repa med gummiskrapan på henne. Hon fäller så att det bara yr om henne och mysigast tycker hon att det är när man kliar/borstar på rumpan. Även där halsen möter bogen är för Alice ett riktigt sweetspot. Då fladdrar läpparna som sjuttsingen och hon verkligen sträcker på sig.
 
 
 
Efter det så var det på med repgrimman och in i ridhuset för att checka av att allting satt där det skulle. Jag hade väntat mig en något ringrostig unghäst då vi verkligen inte jobbat med detta på ett tag men istället så möts jag utan en häst som ställer sig i givakt och hela tiden frågar vad som ska hända härnäst. Hon är så fantastisk på detta vis och visar att hon verkligen vill jobba och uppskattar den psykiska delen.
 
Körde lite grunden och bad om full fokus, vilket gick bra fram tills att ett barn kom in i ridhuset och skulle pyssla lite. Då var det svårt tyckte hon eftersom det var så viktigt att hålla koll på allt. Då pratade jag mycket med henne och berömde när hon släppte fokuset på barnet och jobbade med mig istället. Eftersom jag gärna blir lite för pratig när jag pratar (skadad från körningen) så försöker jag jobba med endast kroppsspråk. Idag var hon verkligen duktig och lyssnade väldigt bra på mina rörelser och vi hittade en bra plattform med inte för mycket pratkommandon och bra med verbalt beröm.
 
Precis när jag skulle börja jobba lite mer allvar med henne så satte barnen igång och började leka utanför ridhusväggen (som knappast är den tätaste vägg som finns). Gälla skrik och ständiga fotsteg var en riktig prövning för henne och hon blev ganska stressad. Då tog jag ner kraven lite och hon fick lugna ner sig. Sådär fortsatte det under resten av träningen då hon varvade ner och lagom till det så började barnen sopa och skrika igen och hon stissade till lite. Som tur var blev det mindre och mindre reaktioner från henne även om hon tyckte det var lite väl svårt att släppa det skrikande monstret på andra sidan väggen.
 
Avslutade med att ställa mig på pallen och jobba lite därifrån. Idag var hon inte alls lika benägen att ställa sig upp mot mig när jag skickade henne bakom min rygg så vi körde inte det så länge. Som total avslutning så hängde jag lite över ryggen åt båda hållen, vilket gick bra trots barnskrik och skratt.
 
Jag tror jag ska försöka övertala barnen att vara med någon gång och be dem skrika arslet av sig, så att vi kan jobba bort detta och få till ett fokus även när tonen blir högre än vad det mäniskliga örat kan uppfatta.
 
Väl inne i stallet igen fick hon stå lös medan jag pysslade klart och pratade men M och Mon. Där var hon åter igen lugn och fin och stod väldigt stilla trots att hon inte vad fastspänd. Fick korrigera lite några gånger med i det stora hela stod hon mest och gäspade.
 
Jag är verkligen nöjd med dagens pass och det är så kul att jobba med en häst som är alert och med ens minsta lilla vink. Det kommer bli spännande att se om det är såhär när hon är inriden också.
 
Även Dimma hamnade på kort
 
Kommentar:
2013-03-03 @ 16:33:00

Hihi, söt katt!

Svar: Tack :)
Goldies Beauty Alice

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: