Goldies Beauty Alice

2013-04-29
20:01:25

Trail

I höstas pratade jag och John om vikten av att ha ett mål för sin träning med hästen. Vad vill man göra och hur ska man ta sig dit? Jag har i princip aldrig haft ett mål med Alice som jag kunnat peka på. Däremot så har jag haft en hel del förhoppningar och drömmar, dock inga som kommit så långt att de blivit mål.
 
Jag har en förhoppning om att Alice är en duktig kossehäst och det skulle dessutom vara kul att testa på roping för att se om jag lyckas trassla in oss i lassot eller inte. Trots detta så vill jag ha en häst som jag känner mig trygg med. Jag vill ha en häst som ja kan busa med och träna, vilket jag tror att Alice kommer bli.
 
Idag så slog det mig vad jag vill ha för mål med Alice, vilket jag tror kommer gynna oss i vår utveckling. Jag vill göra Alice till en Trail häst. Då menar jag inte Trail som på tävling utan ute i naturen Trail. Jag vill ha den kommunikationen och tilliten mellan oss att hon ska kunna ta sig fram så gott som överallt och att vi litar på varandra i nya marker.
 
Kossebiten får vi testa på senare när vi har fått upp lite kommunikation. Jag kan dessutom inte träna på den själv, så det blir till att åka på lite träningar sen och se om hon gillar det.
 
Det blev till att testa på vart vi är nånstans ute i naturen idag, så att jag vet hur vi ska fortsätta härifrån. Så vi gav oss ut i skogen i sällskap av Vincent efter att jag checkat av henne lite på ridbanan. Alice var framåt och lyhörd men la sig gärna på min högra sida. Försöker få ner mina rörelser, så att jag får ut mer av henne med små små signaler.
 
Skickade ut henne bland stockar och stenar. Hon hoppade ett par stockar men var mest full av energi, så ingen stress. Efter det så gick vi lite off road och hon fick i lugn och ro känna sig fram bland alla pinnar och stenar. Det blev lite mer aktion på henne där det var sankt, då ville hon inte vara kvar där.
 
Kom fram till en liten tjärn och Vincent sprang direkt ut och började bada, han älskar verkligen vatten. Passade därför på att skicka ut Alice i vattnet också. Hon var lite tveksam men när jag stod på mig så gick hon ut. Fram och tillbaka ett par gånger och avslutade med att rygga henne ut i vattnet., Hon var lite tveksam till det med gjorde det tillslut, duktig tjej.
 
Stannade lite då och då under hela promenaden och bad om hennes huvud. Lite stel på vänster vissa gånger med mjuknade fint tillslut. Passade på att sätta foten i stigbygeln och klappade, fortsatte sedan vidare.
 
Duktig och mjuk i sättet hela vägen. Hon försöker verkligen hela tiden och det är så kul att se!
 
Lättar upp med en liten bild:
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: