Goldies Beauty Alice

2012-08-31
22:33:46

Gå mot tryck

Alice är en ganska hårdnackad men endå känslig liten tös. Detta gör att jag ibland överkommunicerar med henne och i hennes ögon skriker på henne. Oftast sker dessa saker när jag precis jobbat med Lucas. Lucas är nämnligen Alice motsats och honom måste man skrika på för att han ska vakna. Efter att han har vaknat så är han alert men lat...
 
På banan och på promenader är hon väldigt duktig på att ge efter för tryck, vilket är toppen. Vi har dock bara ett problemställe som får det hela ur balans...
 
Gången...
 
Står man och ber henne flytta så är hon duktig men om hon börjat stå emot och får man vips en bakdel som trycker tillbaka = matte flyger åt sidan. Då brukar jag ta tag i huvudet och flytta hela kroppen på henne dit jag velat. Hon tuggar lite och tänker för att sedan kunna göra samma sak igen. Det är lite som att hon gör så när det inte passar/hon förstår och då trycker hon tillbaka.
 
Det är dessutom en rörelse som hon gjorde men hovis. Hon vänder rumpan till och ska bort medans jag i sånt fall hellre har en häst som vänder med huvudet mot och håller den där nedrans rumpan borta från folk som försöker verka.
 
Tidigare har jag kunnat jobba bort detta genom ganska mycket löslongering där jag vänder hästen och belönar det beteendet som är bättre. I mitt nuvarande stall är det dock svårare med löslongering så jag får klura ut hur jag ska kunna provocera fram nått så att jag kan jobba bort det.
 
Hmm. Detta inlägg är nog mest som en egen mental notering inför framtiden och ger nog inte så mycket kul till er som läsare.
 
Jag kastar därför in en gammal bild för att lätta upp det lite :)
 
Liten skitgris. November 2011
Kommentar:
2012-09-01 @ 08:16:31
#1: Monika

Men det ska väl inte vara några problem med löslongering? Nu har vi ju *två* ridbanor - det är bara att norpa den ena så kan folk rida på den andra. (Eller ridhuset, när det inte står stora traktorer där.) Jag lovar, man får!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: